Hutongerna

 
Jag gjorde en gång ett arbete på gymnasiet om Hutongerna i Peking. Om folket som bodde i husen. Om staten som tvingande dom att flytta. Riva ner deras hus, bygga upp nytt och fräsht. 
Idag finns det inte mycket kvar, men jag har tänkt mycket på det arbetet som jag gjorde och nu när jag var i Peking så var den en självklarhet att se. 
Jag tycker det är lite obehagligt att gå och turista där någon bor, men vi gick i alla fall. Jag måste säga att det var inte alls som jag hade tänkt mig. Det var ett område med traditionella hus och inte alls några baracker med plåttak. 

En gång i tiden var hutongerna ett boende för rik medelklass som ville på i centrala peking, sen blev det en slum, något som inte var fint längre. Nu, nu skulle jag vilja påstå att det är väldigt vacker. Kanske fortfarande räknas det som en slum. Det finns inga egna toaletter i husen eller så, men det är en väldigt vacker omgivning. Barn som sprang omkring. Glada människor. En trevlig atmosfär. 
 
Jag antar att det är positivt, för jag hade räknat med mycket värre.

Kommentera här: